Tribus Chrysomelini

Genus Oreina Chevrolat in Dejean, 1836

berggoudhaan

Vooral gebergte van Europa, waarschijnlijk vele soorten bedreigd, ook in Centraal-Azië en mogelijk in Afrika. Waarschijnlijk een subgenus van de polyfyletische Chrysolina, maar dat is nog onzeker (Petitpierre 1999), zie ook Kippenberg (2015).  Larven met groot, lichter gekleurd 1e borststuk, zonder duidelijk zichtbare afweerklieren (zie foto A. Opitz - www.koleopterologie.de). Uit Groot-Brittannië alleen bekend van een Tertiair fossiel (Santiago-Blay 1994, in Jolivet). (fig. stamboom).

Niet alle soorten zijn metaalkleurig, zie foto van Oreina melancholica (Heer, 1845) op www.galerie-insecte.org uit Frankrijk (Ristolas 2500 m, 30 juni 2007 leg. Saturnin de la Poire det. D. Poireir-Ducrocq). Deze soort behoort tot het subgenus Protorina Weise, 1894 en leven hoogalpien in de Pyreneeën en Alpen op Doronicum, zie Winkelman & Debreuil 2008). En zie de fraaie foto van het biotoop bij de beroemde Cirque de Gavarnie op www.galerie-insecte.org-89771.

Maak een keuze uit de volgende soorten, subgenera of klik op TABEL hiernaast.

Genus Oreina Chevrolat in Dejean, 1836